onsdag 22. februar 2012

Eventyrreisen til 5895 - dag 2

«Pole – pole» - langsomt – langsomt. Om det var viktig å gå sent oppover første dag, er det enda viktigere nå. Etter en natts søvn i telt under Afrikas stjernehimmel går turen i dag fra Machame Camp på 3000 m.o.h. og opp til Shira Camp som ligger på 3850 m.o.h. Jeg har lest et sted at kroppens evne til å venne seg til høyden er svært individuelt, men at det pleier å greit uten at man merker så mye om oppstigningen er ca 500 m pr døgn.

Derfor er det kanskje ikke så rart at matlysten til frokost ikke er den aller beste. Vi beveget oss tross alt over 2000 m oppover i går. Frokosten er forresten god, med grøt (noe som minner om semulegrynsgrøt), stekte pølser og eggerøre på loff. Og kaffe eller te til.

Vi forlater nå definitivt jungelen, og terrenget og vegetasjonen åpner seg opp. Det er overraskende varmt først på dagen, men etter hvert som vi kommer høyere synker temperaturen. Dessuten skyer det til ut over dagen – noe som er helt normalt og som skjer så å si hver dag. Det er også normalt at det kommer en regnskur eller to om ettermiddagen, før det vanligvis klarner opp ved syv-tiden om kvelden.

Vi tar en tiltrengt pause en times tid før vi er framme, og som vi ser er det ikke lenger mye vegetasjon som omgir hverken oss eller guidene våre: Jeffrey (til venstre) og Emanuel.

«Pole-pole» hører vi hele tiden, og det er ikke lenger nødvendig å minne oss om at vi må gå langsomt. Etter ca 3500 meter kan ikke pusten overlates til seg selv lenger. Vi må puste aktivt – det merkes tydelig at oksygennivået i lufta er gått ned. Men det er likevel ikke spesielt tungt å gå.

Vel framme i Camp Sira er vi slitne. Det er godt å komme fram til et telt som er ferdig satt opp, og i matteltet serveres det varm te og kaffe med popcorn til.

Etter en liten pause fortsetter vi en times tid lenger oppover for å fremskynde akklimatiseringen, før vi returnerer til Camp Shira og får servert middag. Gulrotsuppe, kylling og stekte poteter. Imponerende så langt til fjells!

Om kvelden er det grått og hustrig, og Kilimanjaro ligger gjemt bakt et tungt skylag. Men utsikten nedover i dalen er upåklagelig.

Når vi kryper i soveposen er temperaturen bare et par grader over null, så nå må det både ullfrotté og sammensnørt sovepose til for å holde varmen.

Vi går tidlig til sengs. Neste dag er en ren akklimatiseringsetappe, der vi skal opp til 4590 m.o.h før vi går ned igjen og slår leir ved Barranco Camp på 3950 m.o.h.

Men motet og humøret er på topp! Det gikk faktisk lettere i dag enn i går, og vi spøker med at det kan da ikke være SÅ vanskelig de neste dagene heller …
_________
Følg fortsettelsen på dag 3 her: http://www.ofauske.blogspot.com/2012/02/eventyrreisen-til-5895-dag-3-na.html