NATO HQ Sarajevo samlokalisert med EUFOR HQ i Camp Butmir |
NATO etablerte hovedkvarteret i Sarajevo i desember 2004.
Hovedkvarteret etterfulgte Stabilisation Force (SFOR) som hadde ansvaret for
sikkerhetssituasjonen etter fredsslutningen i 1995 («Daytonavtalen»), og
etableringen av NHQSa var et svar på det uttrykte ønsket fra Bosnia-Herzegovina
(B&H) om å starte prosessene mot en tettere integrering i Euro-Atlantiske institusjoner.
Presidentskapet i B&H uttalte også at det overordnede sikkerhetspolitiske
målet for landet var et fremtidig medlemskap i NATO, og hensikten med
etableringen av NHQSa var å støtte, og gi råd, til myndighetene og Forsvaret
gjennom nødvendig transformasjon og utvikling.
Sikkerhetssituasjonen i B&H er fremdeles utfordrende. I
november i fjor fornyet FNs Sikkerhetsråd mandatet for EU og NATO, og uttalte
at situasjonen i B&H fortsatt har et potensiale for å true internasjonalstabilitet og sikkerhet.
EU og NATO «deler» på de militære oppgavene det internasjonale samfunnet har i
B&H. EU har etablert en styrke (EUFOR) som gir utdanning og trening til
Forsvaret i B&H, og EUFOR har også det operative mandatet om å sette inn
styrker i landet om sikkerhetssituasjonen skulle tilsi det.
NATO er til stede med et hovedkvarter, men har ingen
regulære styrker fast stasjonert i landet. NATOs oppdrag i B&H kan i
hovedsak deles i to, der den «operative» delen av oppdraget er å gi råd til
myndighetene for å bidra til utviklingen mot et fremtidig NATO medlemskap. Den
andre hoveddelen av oppdraget er å gi støtte til EU/EUFOR i henhold til «Berlin
Plus»-avtalen om
slik støtte til EU fra NATO.
Som regel er pressen svært interessert i å høre om NATO |
NHQSa er funksjonelt organisert for å ivareta
hovedoppdragene. «Support Division» har hoveddelen av oppdraget knyttet til
«Berlin Plus», og utfører i tillegg støttefunksjoner for rådgivingsdelen av
oppdraget. Min oppgave, i tillegg til å være nestkommanderende (DCOM) ved
hovedkvarteret, er å lede den delen av hovedkvarteret som driver rådgiving
(NATO Advisory Team - NAT). NAT utgjør ca halvparten av
bemanningen i NHQSa.
EUFOR har også rådgiving og kapasitetsbygging som en del av
sitt oppdrag. De arbeider mest med militære avdelinger på taktisk nivå, og NATO
konsentrerer innsatsen om Forsvarsdepartementet og ledelsen i Forsvaret. Enkelt
kan man si at EUFOR og NATO møtes hos Forsvarssjefen i B&H; at EUFOR
arbeider derfra og nedover i organisasjonen og NATO derfra og oppover.
Det er riktig å si at hovedutfordringene mot et eventuelt fremtidig
NATO medlemskap er mer politiske enn militære. Forsvaret i B&H har hatt en
meget god utvikling gjennom mange år, og har etablert NATO prosedyrer og
standarder som gjør at B&H i lang tid har levert styrker til FN og NATO
ledede operasjoner internasjonalt. Da jeg tjenestegjorde i B&H på slutten
av 90-tallet var de militære styrkene fortsatt delt i to, men siden 2005 er det
ett forsvarsdepartement og ett forsvar, med én sentral ledelse og én uniform.
Et fremtidig NATO medlemskap vil kreve omfattende reformer
også innenfor den sivile statsforvaltningen, og dette arbeidet er mer krevende
enn arbeidet med reformer innenfor forsvarssektoren. B&H er fortsatt delt i
de to entitetene Republika Srpska (RS) og Føderasjonen (FB&H) slik Daytonavtalen
skisserte. Parlamentene i de respektive entitetene har stor makt, og
statsinstitusjonene for B&H er tilsvarende svake. Utfordringene forsterkes
av at enkelte politiske partier i liten grad anerkjenner Staten B&H, og i
noen grad arbeider enkelte politikere for å underminere Staten til fordel for
entitetene.
Vinterens demonstrasjoner har vist at deler av befolkningen
i B&H nå er frustrerte over mangel på politisk fremgang, og tilliten til
det politiske systemet er lav. Det er også stor frustrasjon over mangel på
gjennomsiktighet i statsforvaltningen, og korrupsjon er sett på som et alvorligproblem.
På tross av utfordringene arbeides det meget godt i mange
ledd for å integrere B&H i Euro-Atlantiske institusjoner. I regionen
(Balkan) er nå de fleste andre land enten medlemmer i EU og/eller NATO (som f
eks Kroatia og Albania), eller på full fart mot fremtidige medlemskap (Monte
Negro og FYROM). Også Serbia har uttrykt et sterkt ønske om EU medlemskap.
Dermed risikerer B&H å bli det eneste landet i regionen uten slik
integrering om ikke de politiske prosessene fortsetter.
Veien mot et NATO medlemskap har gått bra, og B&H har
over flere år arbeidet med – og oppfylt – individuelle partnerskapsmål som er
nødvendige. Landet har vært NATO partner gjennom PfP-programmet i mange år, og
er snart klare til å aktivere NATOs Membership Action Plan (MAP). Det vil
utløse en rekke mekanismer for reformer i store deler av statsforvaltningen og
samfunnet for øvrig. NAC har imidlertid satt som et absolutt kriterium for å
aktivere MAP at alle forsvarseiendommer må registreres på Staten B&H for
utnyttelse av Forsvarsdepartementet, men dette har vist seg vanskelig å få til,
- hovedsakelig av politiske årsaker.
NHQSa gir råd og støtte innenfor en svært lang rekke av
aktiviteter og prosesser. Imidlertid har vi fire hovedprioriterte områder som
tar mest oppmerksomhet for tiden. Disse områdene er:
Det er fortsatt mye overskuddsammunisjon og -våpen igjen etter krigen i Bosnia og Herzegovina |
-
Overskuddsvåpen og –ammunisjon
-
Logistikk- og anskaffelsesprosesser
-
Registrering av forsvarseiendommer
-
Forsvarsreform
Arbeidet med å sikre overskuddsvåpen og –ammunisjon er
direkte knyttet til sikkerhetssituasjonen i landet. Mye av ammunisjonen er
ustabil, det finnes store mengder overskuddsvåpen som kan gjøre stor skade om
de kommer i feil hender. Mange internasjonale organisasjoner, i tillegg til NATO
og EUFOR, arbeider for å støtte B&H med dette.
Forsvaret i B&H har en meget anstrengt ressurssituasjon,
og arbeidet med logistikk- og anskaffelsesprosesser skal blant annet bidra til
å frigjøre ressurser for investeringer og nyanskaffelser.
I tillegg til at registrering av forsvarseiendommer er en
politisk utfordring, er det også mye teknisk arbeid som må gjøres før
eiendommene kan registreres. NHQSa støtter derfor myndighetene med juridisk og
teknisk støtte i dette arbeidet.
Å delta på forskjellige tilstelninger og å møte mange forskjellige mennesker er en viktig del av jobben |
Arbeidet med Forsvarsreformen er meget tidkrevende og støter
på store politiske utfordringer. Dessverre er mye av den politiske retorikken
om Forsvaret knyttet til antall soldater og til hvor Forsvaret skal være
lokalisert, - noe som gjør at det er vanskelig å oppnå politisk enighet. NHQSa
forsøker å påvirke det politiske nivået til heller å diskutere roller og
oppgaver, og så la størrelse, lokalisering, innretning og budsjett bli en
funksjon av hva Forsvaret faktisk er forventet å bidra til.
Både gjennom samtaler og fra taler- stolen er det viktig å orientere om fordeler ved et evt NATO medlemskap |
For meg personlig vil jeg si at denne jobben er noe av det
mest givende man kan ha som offiser. Jeg får anledning til å være med på å
bidra til sikkerhetspolitisk utvikling i et flott land, og jeg har meget stor
påvirkning og innflytelse. I tillegg er jeg usedvanlig privilegert ved å være
sjef for et særdeles kompetent rådgivingsteam (NAT) som har hatt – og har – en
avgjørende betydning for reformprosessene. Jeg er den eneste norske soldaten
ved hovedkvarteret, men jeg har meget god kontakt med Den norske ambassaden og
får anledning til å snakke norsk med jevne mellomrom. Tjenesten innebærer mange reiser rundt i B&H, og det er en stor fordel å besøke byer og små steder
med norsk flagg på skulderen. Norge har vært en stor bidragsyter i B&H i
mange år, og det er noe som folk har lagt godt merke til.
Fra et åpent folkemøte om NATO |
Som alle sikkert vet er det ingen utdanningsretning i det
norske Forsvaret som kan forberede en på en slik jobb. Men flersidig utdanning
og allsidig tjeneste i inn- og utland, kombinert med sjefserfaring på mange
nivå og erfaring fra NATO operasjoner og kommandostruktur har forberedt meg
godt. I et oppdrag som ved NHQSa er dessuten personlige kontakter og
forbindelser med våre samarbeidspartnere i Forsvarsdepartementet og i Forsvaret
helt avgjørende. Det er mange viktige saker som løses over en kopp kaffe eller
i en god samtale på et sosialt arrangement, og allsidig bakgrunn fra slik
«tjeneste» er dermed også en stor fordel.
Soldater trenger også å koble av i sosiale omgivelser |
Utfordringer er det selvsagt her som i de fleste andre
jobber. I tillegg til at den politiske situasjonen er krevende og ofte
forsinkende på reformprosessene, kan også NATOs eget byråkrati og prosesser i
kommandostrukturen være utfordrende, forsinkende og gi betydelig merarbeid. Og
det må være lov å si at NHQSa er både underfinansiert og underbemannet for de
oppgavene det er uttalt at vi skal løse.
Oppsummert vil jeg likevel si at jeg har stor tro på dette
oppdraget. Det er viktig for situasjonen i landet at det ligger et NATO
hovedkvarter i Sarajevo, og tilstedeværelsen alene er dempende på underliggende
konflikter.
Jeg håper at B&H i en ikke alt for fjern fremtid vil
kunne inviteres til å bli medlem i NATO. Om/når dette kan skje er først og
fremst et politisk spørsmål internt i B&H. Først må som nevnt MAP
aktiveres, og for å gjøre det må politikerne i B&H bli enige om å registrere
alle forsvarseiendommer på Staten. NHQSa kommer til å bli værende i B&H en
god stund enda, og vår viktigste jobb vil fortsatt være å bistå og gi råd til
myndighetene om Euro-Atlantisk integrering og tilnærming til et fremtidig NATO
medlemskap.
Ole-Asbjørn Fauske
Eller på Bloggurat.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar