tag:blogger.com,1999:blog-255267656292480990.post719279156760389374..comments2019-07-15T11:24:45.598+02:00Comments on <b>Observasjoner</b>: Valg av base for nye kampfly: Strategisk og langsiktig, eller kortsiktig og uforutsigbart?Ole-Asbjørn Fauskehttp://www.blogger.com/profile/04706224380246177308noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-255267656292480990.post-32361549163002363642010-04-07T00:23:33.467+02:002010-04-07T00:23:33.467+02:00Miljøet på Kjeller er vel etablert - og de er dykt...Miljøet på Kjeller er vel etablert - og de er dyktige. Kjellers største utfordring ifm F-35 er imidlertid plassens fysiske utforming. Dagens rullebane har marginal lengde for å kunne operere F-16, og vil være alt for kort for F-35. En forlengelse av dagens bane kan ikke jeg se vil være realistisk å gjennomføre - hverken økonomisk eller samfunnsmessig midt i Lillestrøm (med Gardermoen like nordenfor). En forutsetning for å bedrive vedlikehold på disse flyene må vel i første omgang være å få dem ned på bakken på Kjeller. Jeg vil nok spå at den del av ettersyn på F-35 som skal gjennomføres i Norge (i mindre grad enn F-16) mest sannsynlig vil bli utført på hovedbasen til de nye flyene. Jeg ser at denne kompetansen må oppbygges tidlig for å ha noe på plass når flyene ankommer. En av mange utfordringer for Luftforsvaret de nærmeste årene..Asbjørn Karlsviknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-255267656292480990.post-10012256194961318162010-03-28T15:10:10.695+02:002010-03-28T15:10:10.695+02:00Takk for kommentaren. Som du ser av innlegget har ...Takk for kommentaren. Som du ser av innlegget har jeg ikke gått inn på noen av de faktorene som er blitt vurdert i utredningen som ligger til grunn for rapporten. Siden jeg ikke har deltatt i dette arbeidet, vil det heller ikke være riktig av meg å gjøre det. Jeg forsøker å peke på at det er nødvendig å ha betydelig mer langsiktighet og forutsigbarhet rundt store strukturendringer i Forsvaret, og mitt hovedperspektiv er at dette er avgjørende for å sikre nødvendig kompetanseutvikling i et langsiktig perspektiv. <br />Prinsippielt kan jeg si at det noen ganger kan være fornuftig å "bryte opp" miljøer for å etablere andre strukturer. Men da må det være etter en grundig vurdering av alle inngangsverdier (der en tar hensyn til f eks operative konsekvenser, kostnader, personell, evne til kompetanseutvikling, osv). I eksemplene jeg bruker i innlegget er det tydelig - i alle fall for meg - at den langsiktige og strategiske tanken har vært så godt som fraværende. Hvordan kan man ellers forklare at noe som er "helt avgjørende" i én Stortingsperiode blir til det motsatte i den neste?<br />Når det gjelder det du spør om, og om det er riktig som du sier at miljøet på Kjeller "besitter en temmelig unik kompetanse som vanskelig kan etableres andre steder i landet", så er det å håpe at dette aspektet blir tillagt nok vekt når den endelige utformingen av Luftforsvaret skal bestemmes. <br />Men likevel: Det ville være nokså respektløst overfor de som har utarbeidet rapporten, og som har inngående kunnskaper og kompetanse om alle forhold, om jeg skulle kommentere enkeltdeler av hvordan jeg mener strukturen skal bli.<br />Mitt hovedpoeng og hovedfokus er å forsøke å påpeke behovet for mer forutsigbarhet for Forsvaret etter at viktige strategiske beslutninger er tatt.Ole-Asbjørn Fauskehttps://www.blogger.com/profile/04706224380246177308noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-255267656292480990.post-26548462407765891712010-03-28T14:33:23.227+02:002010-03-28T14:33:23.227+02:00Flott innlegg med innsikt og kloke refleksjoner. M...Flott innlegg med innsikt og kloke refleksjoner. Men jeg savner noen tanker om hovedkilden for tungt vedlikehold. Det mest åpenbare alternativet til hovedvedlikehold av F-35 i Norge vil være Luftforsvarets hovedverksted på Kjeller, som har hatt vedlikehold av Norges jagerfly siden "tidenes morgen". Miljøet på Kjeller besitter en temmelig unik kompetanse som vanskelig kan etableres andre steder i landet. Hvilke tanker har du om dette aspektet?Stig Ove Vollhttps://www.blogger.com/profile/07077466394541685706noreply@blogger.com